


Afdelingsmødet, 20. juni 2015 | Bestyrelsens årsberetning for AAB afdeling 25, Klostervangen, juni 2014 - juni 2015 |
Det landspolitiske plan |
Det nuværende boligforlig, som blev indgået i november 2012 og dækker perioden fremtil 2016, er ved at rinde ud. Forliget indebar bl.a. at kommunerne ville kunne bygge almene boliger billigere og med en lidt længere tidshorisont. |
Danmarks Almene Boliger - også kendt som Boligselskabernes Landsforening (BL) |
AAB direktør, Anders Rønnebro, er fortsat kredsformand for BL 5. kreds, som dækker boligorganisationerne i Aarhus, og samtidig medlem af BL's forretningsudvalg, dvs. BL's "inderkreds". Efter bestyrelsesmedlem Lisa Klank Feldt udtrædelse af afdelingsbestyrelsen sidste sommer, så har bestyrelsen udpeget en ny kredsrepræsentant. Denne opgave varetages af bestyrelsesmedlem Bentha Skovgaard. |
Landsbyggefonden |
Til trods for at AAB rådgivergruppe, der bl.a. er repræsenteret ved PlusKontoret, allerede 26. juni 2014 - dvs. for næsten et år siden, indsendte forslag til Klostervangens helhedsplan, så er det endnu ikke lykkedes for LBF at finde kapacitet til at behandle den fremsendte plan.
Går man så på LBF hjemmeside, så bliver man ganske rigtigt mødt af en video, som fortæller at man kan søge støtte til en række forskellige formål. Men det har vi jo gjort - for længe siden - hva' så?
|
Hovedorganisationen AAB og andre afdelinger |
På repræsentantskabsmødet 11. juni gik organisationsbestyrelsesformanden, Erik Pilgaard, af pga. aldersgrænsen. Han havde da været boligpolitisk aktiv i mere end 40 år. Hans afløser er den tidligere næstformand, Dan Christensen, som også har en fortid som formand her i afdelingen tilbage i 1990'erne. Vi ønsker ham tillykke med valget. AAB nye strategi "100 år er ingen alder" baserer sig på værdierne »Nærhed og Ansvar«. I kan læse meget mere om strategien på AAB hjemmeside. Af AAB's ledelsesberetning fremgår at AAB har en god økonomi, ikke mindst på grund af en stram omkostningsstyring. Driftresultatet viser således et overskud på godt kr. 800.000 til trods for, at AAB årlige administrationsudgift pr. lejemål i 2013 lå ca. kr. 300 under gennemsnittet af lejeboliger i Aarhus. Egenkapital og arbejdskapital er også tilstrækkelig til at boligorganisationen har kunnet fastholde afdelingernes rentetilskrivning på 3% til trods for at boligorganisationen "kun" har forrentet egenkapitalen med 2,9% - hvilket i øvrigt sammenlignet med det øvrige samfund er et meget fint resultat. AAB Erhverv frasolgte i 2013 Vericentret for et beløb på kr. 113 mio. Disse midler blev i 2014 overført til AAB Dispositionsfond. Hovedorganisationen vil gerne bygge flere almene familieboliger, men det tillader kommunens kvoter ikke. Dog har kommunen givet tilladelse til opførelse af Æblelundens II etape med 40 familieboliger og AAB skal i samarbejde med Kollegiekontoret opføre ca. 450 ungdomsboliger på Godsbanearealerne. Ligeledes skal der opføres 90 ungdomsboligenheder på Vikærsvej i Risskov. Kommunen har også ændret udbudsstrategi, således at fordelingen af den kommunale kvote i højere grad kommer til at foregå som fri konkurrence. Det AAB kun kan være meget tilfredse med, da AAB er ret god til omkostnings-, risiko- og byggesagsstyring. |
AAB Servicevifte og |
I 2013 blev der indført fælles varmemesterordning i alle afdelinger. Samtidig introducerede AAB en 24/7 ordning, som er en tilkaldevagt, der kan ringes til uden for varmemesterens åbningstid. »Service og Drift« var også temaerne for repræsentantskabsweekenden 4-5/10-2014. |
Klostervangens udenomsarealer |
Da vi i 2012 gennemførte en omlægning af en del af de grønne områder var det med et ønske om, at vedligeholdelsesbyrden skulle falde. Ikke desto mindre bruger nogle af vore funktionærer mange timer på at luge ikke mindst skrænter og skråninger og vedligeholde de grønne områder. Vedligeholdelsesopgaven har været så massiv, at det i 2013 var nødvendigt at tilkøbe gartnerstøtte. Det har vi også været nødt til sidste år og igen i år. Og selv med tilkøbt støtte, så er der stadig flere områder, som fortsat ikke er luget helt i bund. Men i dette års budget, som I stemte for sidste år, så har vi budgetteret omkostningerne til havearbejdet. Så på den måde går alt efter planen. Bestyrelsens intension om at forny og forbedre legepladsen har udmøntet sig i et forbrug på kr. 155.000 til den legepladsrenovering, som blev påbegyndt efter vinterferien 2015. Når vi får en helhedsplan, så kan alle elementerne i den nuværende legeplads genanvendes, og bestyrelsen har igen i år sat penge - kr. 75.000 - af til legepladsen, idet legepladsen er blevet brugt flittigt og har skab nyt liv i området. Pt. arbejder bestyrelsen med at få etableret en cykellegebane til brug for både Klostervangens beboere og øvrige børn og unge i kvarteret. Anlægsudgifterne til en sådan bane er ca. kr. 1.000.000. Det er penge som vi agter at søge en fond om. Pt. pågår der forhandlinger med kommunen om inddækning af vedligeholdelsesudgifterne til en sådan bane: Bestyrelsen ikke finder det rimeligt at Klostervangens beboeres husleje skal finansiere vedligeholdelsen. Det bør kommunen og de omliggende skoler sørge for ,hvis vi lægger jord til banen. Genbrugspladsen fungerer rigtigt godt efter Klostervangens Miljø- & Energi-udvalg opsatte letforståelige skilte. I det hele taget har M & E udvalget været meget aktive og initiativrige - og M & E formand, Thomas Kjærgaard, vil efter bestyrelsens beretningen få ordet for at redegøre for nogle af de tiltag, som M & E arbejder med. En stor tak fra bestyrelsen skal lyde til Miljø- & Energi-udvalget for deres indsats. |
Klostervangens helhedsplan og renoveringsprojekt |
I løbet af det forgangne år er der overhovedet ikke kommet skred i Klostervangens renoveringsprojekt. Helt konkret er det sidste vi har hørt fra LBF, at det har modtaget et dækkende svar fra rådgivergruppen på en række tekniske spørgsmål, som de stillede tilbage i februar. Al den tavshed førte til at bestyrelsen tog fat i AAB kommunikationsafdeling kort før årsskiftet med et ønske om at få AAB til at udsende et nyhedsbrev hver 5 - 7 uge. Det er for at alle Klostervangens beboere kan holdes ajour med hvad der sker - eller hvad der ikke sker. Det første nyhedsbrev blev udsendt i marts måned. Men der sker absolut intet i byggesagen. Og det er noget møg af flere grunde:
Men selvfølgelig er det hele ikke så skidt, at det ikke er godt for noget: Hver gang vi kan udskyde planlagte vedligeholdelsesarbejder, så akkumulerer vi midler, som kan være med til at finansiere helhedsplanen og holde udgifterne nede og dermed huslejen nede. Og indtil nu har vi jo ikke set noget til huslejestigninger som følge af helhedsplanen. Nogen vil måske spørge om vi kan finansiere en helhedsplan uden om LBF, dvs. dels for egne midler, dels fra midler fra AAB dispositionsfond. Vi ved allerede nu, at der er enkelte elementer i planen, som LBF ikke vil støtte. I princippet ville vi godt kunne etablere soceller på taget eller de SØ-, S ogSV vedte facader. Men hvad nytter det, hvis vi beslutter os for parabolgårde og tagterrasse på taget og skift af de grønne facader? Eller info-system i opgange og vaskehuse, hvis både kældergange og opgange skal laves om i f.m. helhedsplanen? Så risikerer vi at skulle betale for både montering, afmontering og genmontering, hvilket kun kan finansieres gennem huslejen. |
Klostevangens parkering |
Pr 1/5 2014 gennemførte vi skift af P-vagt til GreenPark. GreenPark blev ved årsskiftet overtaget af ParkZone, men skiltningen er ikke blevet opdateret. Dog gælder der fortsat 2 timers parkering med P-skive på alle parkeringsarealer og alle arealerne er omfattet af P-kontrol. Men skiftet har forårsaget en del forvirring mht. hvilke gæsteparkeringskort der er gældende. Aftalen med ParkZone er, at det "gamle" grønne/sølvfarvede gæstekort er gældende året ud, og uanset hvilken type man bruger kan de max. gælde pågældende dag og 6 kalenderdøgn frem. Fra årsskiftet 2015/2016 gælder kun de "nye" blå og hvide (9 pr. ark) gæste P-kort. |
Klostervangens vaskehuse |
Vi har fortsat fælles vaskeri betalt over huslejen. Og som det fremgår af budgettet, så skal maskinerne holde mindst et år endnu, men ikke desto mindre er der sat et mindre beløb af til løbende udskiftninger. Når vi skal have nye vaskemaskiner sker det som et udbud og vi ønsker nogle maskiner, der ligner dem vi allerede har. Siden 2011 har der været lovkrav om HPFI-relæer på maskinernes strømtilslutning. Og da vand og strøm sammen generelt er en dårlig kombination er relæerne ofte gået med driftsstop til følge. Det har betydet mange udkald af elektriker Søren Bruun fra Sabroe El med deraf følgende omkostninger. Men der er desværre ikke ret meget at gøre ved det. Og da leverandører af f.eks. el-ydelser sker samlet ved AAB Driftsafdeling - her kan man komme på en leverandørliste - er der nogle af de hidtidige leverandører, som ikke kommer på. Bl.a. er Sabro El ikke godkendt som leverandør til AAB for nærværende. Vi må håbe den nye installatør udviser den samme fleksibilitet som Sabro El. |
Klostervangens beboerhus |
Beboerhusets selskabslokaler og 1. sal er fortsat lejet en del ud, selv om lejen er sat op og vi fortsat kun udlejer til Klostervangens beboere. Bestyrelsen har også arbejdet på et fuldt digitalt bookingsystem, men da vi har haft nogle problemer med sikkerhed i mailsystemet og generering af spam, har vi valgt også fortsat at køre videre med traditionel booking over telefon og ved personlig henvendelse til Per Ohms eller Anna Haaning. Bestyrelsen arbejder videre med opgaven og vil informere alle beboere når vi er klar til at gå "helt digitalt". Endvidere har bestyrelsen ændret på selve driften af beboerhuset idet vi har ansat lønnet rengøringshjælp i form af Tina, Gg 121, og vi har indført tvungen brugerbetaling for slutrengøringen i form af gulvvask. Beboerhuset drift giver et massivt underskud ikke mindst grundet en defekt varmeveksler (som er udskiftet) samt de dårlige thermostatventiler og forældede toiletter. Brugerbetalingen har således slet ikke kunnet betale for husets drift. Bestyrelsen har ikke planer om at ændre på lejen eller aktivitetsgruppernes gratis adgang til faciliteterne: Bestyrelsen mener at det er et fælles gode for alle Klostervangens beboere at have et velfungerende beboerhus og det vil vi blive ved med at have. |
Klostervangens ny teleudbyder |
Det er lykkedes at få brudt Stofas næsten monopol-lignende status på udbud af kabel-TV og til dels også internet. I november og december 2014 fik de beboere som ønskede det mulighed for at få fibernet med både internet og kabel-TV. I august 2014 forsøgte bestyerlsen at få en dialog med Stofa om evt. at ændre vilkårene så beboerne ville få et bedre tilbud, men selv om der var aftalt møde med Stofa, så sprang de fra i sidste øjeblik - og bestyrelsen har ikke hørt fra dem siden. Bestyrelsen er også i dialog med YouSee og vil sætte et møde op efter sommerferien. Så må vi se hvad Danmarks største kabel-TV udbyder kan tilbyde Klostervangens beboere. |
Udflugter |
Sommeren 2014 har igen traditionen tro budt på både en voksen og en børneudflugt til Djurs Sommerland. Der var bred tilslutning til begge arrangementer, og alle havde en rigtig god dag. |
Fastelavn |
Fastelavnssøndag 2015 var børn og voksne - også tro mod traditionen - inviteret til at slå katten af tønden. Arrangenemet blev vanen tro afholdt i Grønnegade og med efterfølgende sammenkomst i beboerhuset, hvor der var varm kaffe og fastelavnsboller til alle og børnene fik sodavand og en slikpose. Dette arrangement nød også bred tilslutning. |
Markedsdage |
Søndag den 31. august 2014 var der markedsdag i Klostervangen på initiativ fra Sidsel Kirketerp og Jan B. Hansen. På afdelingsmødet sidste år besluttede forsamlingen, at der fremtidigt skulle sættes midler af til julemarked. Desværre blev julemarkedet aflyst grundet manglende tilslutning. |
Andre aktiviteter
|
Der er heldigvis mange frivillige beboere, der bruger tid og kræfter på aktiviteter i Klostervangen. Vi har en meget aktiv pensionistklub, Klostervangens Billard og Bordtennisklub, et dukkeværksted, kortklub, en dukkehusklub, petanqueklub for kvinder, vegetarisk madklub, et velfungerende hobbyrum med stadig flere brugere og et istandsat motionsrum, hvortil vi løbende har anskaffet nyt materiel. Vi huser ikke længere en lektiecaféen, som blev drevet af Ungdommens Rødekors, da der simpelthen manglede tilslutning. Og vi har nedlagt solrummet, da der var meget få brugere af faciliteten. Der er vist også noget med at UV-stråler kan være skadelige!? Og vi har en genbrugs - med flere tusinde effekter! Desværre har vi flere gange haft indbrud - til trods for at effekterne er meget billige. Måske var det derfor tyvene kun løb med byttepengene. Der er nu opsat videoovervågning og døren er forstærket. Det havde dog kun ringe effekt da vi oplevede et skybrud og fik masser af vand ind i genbrugsen - stor tak til de frivillige, som fik ryddet og tørret op efter vandskaden. Klostervangen har siden 2007 haft en hjemmeside - faktisk har vi pt. to: Én som hovedkontoret stiller til rådighed for os og præsenterer Klostervangen udadtil og så vor egen interne www.klostervangen.net. Vi udskiftede udbyder på klostervangen.Net og registrerede i stedet til klostervangen.dk da vi var meget utilfredse med sikkerheden: Siden blev gentagne gange hacket og der blev spammet fra siden. Vi har også en meget aktiv Facebook side. Det er en fornøjelse af se hvordan Klostervangens beboere hælper hinanden med praktisk information, lufter idéer og udveksler meninger om forskellige emner. Med Thomas Kjærgaard i spidsen har vi et aktivt Miljø- og Energiudvalg. Flere af M & E udvalgets mærkesager vil bestyrelsen forsøge at indarbejde i helhedsplanen - alt sammen noget, som er med til at give Klostervangen en grønnere og mere bæredygtig profil.
Og igen i år har bestyrelsen valgt at holde fællesspisning og sommerfest - Klostervangens Folkefest for Beboerdemokratiet!
Der sker meget i Klostervangen og som formand vil jeg hilse alle disse nye og gamle tiltag velkommen. |
Tak! |
Jeg vil slutte bestyrelsens årsberetningen med at sige stor tak til alle, der har hjulpet med at arrangere aktiviteterne og alle dem, som har deltaget i dem. |
Klostervangen, juni 2015 |
Anders T. Nielsen Formand, afdeling 25 |